U ovoj rubrici pocinjemo seriju publikacija vezanih za primjenu informacionih tehlnologija u industriju Turizma.
Razvoj turizma nije moguć bez razrade i uvođenja različitih inovacija, koja se smatraju kao neophodan uslov za postizanje ekonomskog uspjeha. Jednim od pravaca razvoja turizma se smatra formiranje novih trendova turizma . Kao primjer mozemo nabrojati virtuelni turizam, Smart turizam i td.
Turizam je jedna od vodećih svijetskih industrija, bez znakova usporavanja u 21. vijeku. Savrijemeni turizam je podstaknut globalizacijom, dosta visokim primanjima i ekonomijama zasnovanim na znanju i informacijama. Trenutno u svijetu, prihod od turizma premašuje čak i prihod od prozvodnje nafte, a poslovi vezani za turizam donose svijetskoj ekonomiji oko 2 triliona dolara na godišnjem nivou. Procijenjeno je da 15% svih radnih mijesta u svijetu na neki način, direktno ili indirektno, povijezano sa turizmom. Ovaj sektor ekonomije vrlo jako utiče na razvoj velikog broja država: kod 38% država – turizam se smatra najbitniji izvor prihoda, a za 83 % država – jedan od pet najbitnijih izvora dobiti.
Prema podacima UNWTO-a, postoji trend povećanja broja ljudi koji putuju, uključujući i izvan svojih matičnih zemalja. Prema prognozama, broj turista će rasti samo svake godine.
Ljudi širom sveta potrošili su za turizam oko 1,7 biliona dolara u 2018. godini, što je 4% više u odnosu na prethodnu godinu, prema podacima Svetske turističke organizacije Ujedinjenih nacija (UNWTO). Povećanje broja stranih putovanja u mnogim zemljama doprinosi rastu prihoda od međunarodnog turizma. Sada čine više od 29% globalnog izvoza usluga i 7% ukupnog izvoza robe i usluga. Stoga je međunarodni turizam jedan od pet vodećih sektora globalne ekonomije.
Prihod od turizma pada i na razvijene i na zemlje u razvoju. Lideri u prihodima od turizma su zemlje kao što su SAD, Kina, Nemačka, Japan, Velika Britanija, prema izveštaju o trendovima svetske turističke privrede koji su objavili Svetska federacija gradova u turizmu i Turistički istraživački centar Akademije društvenih nauka NRK.
Turistička industrija je osnovni pokretač mnogih ekonomskih aktivnosti, predstavlja neki impuls za razvoj manje razvijenih područja, ali pri tome, zahtijeva strogo poštovanje principa održivosti zasnovanih na progresivnom kursu i usmjerenih ka turistički perspektivnoj budućnosti.
Različiti autori u svojim djelima navode predviđanja tako zvanih mega-trendova, koji će imati prioritet u turističkim kretanjima u budućnosti. Kao sto su:
Ekstremni turizam – povezan sa putovanjem u nepoznate kutke sveta, mestima sa oštrim klimatskim i pejzažnim uslovima, ekstremnim sportskim zabavima, kao što je planinarenje;
Agro turizam – obilazak ruralnih naselja;
Ekoturizam – vrsta turizma koja ima minimalan ljudski uticaj na životnu sredinu;
Vjerski turizam – hodočašće u sveta mjesta;
Svemirski turizam – letovi u svemirsku orbitu;
Poslovni turizam – putovanja zaposlenih u vezi sa poslovnim interesima kompanije. Podeljeno je na 3-7 dana (pojedinačna, izleti na konferencije, seminare, izložbe, poslovne sastanke itd.).
Danas se Svetska turistička organizacija fokusira na strategiju o inovacijama i digitalnoj transformaciji. Generalno gledano, svrha strategije UNWTO-a je pokretanje digitalizacije turizma što, usled toga, mora dovesti do stvaranja ekosistema inovacija i preduzetništva koji, prema tome, mora maksimizirati potencijal ekonomskog rasta, otvaranja novih radnih mesta i održivog razvoja u ovom sektoru.
U nastavku cemo dati defeniciju i navesti primjer sta je Virtual Tourism i sta je Smart-Tourism, njihove najbitne karakteristike i osobine. Upoznate se sa turističkom destinacijom Crna Gora, mogućnostima razvoga virtuelnog i pamentog turizma na ovom području. Takodje ćemo dati karakteristiku njihovih uloga i bitnosti za savrijemeno društvo, ponuditi svoju definiciju virtuelnog i pametnog turizma i mnogo drugog interesantnog i savrijemenog iz industriji turizma.