Naučnici sa Tehničkog univerziteta u Mjunihu (TUM) su napravili pomoćni sistem, koji pomaže pilotima helikoptera da bezbjedno slete na brodove pri slaboj vidljivosti. Sistem prikazuje najbitnije podatke na viziru ekrana pilotske kacige. To pilotima olakšava precizno slijetanje.
U surovim klimatskim uslovima, pri približavanju platformama, kao što su palube, brod se podiže i ljulja, i helikopter mora da drži bezbjedno rastojanje od nadgradnji na višim spratovima, da bi se izbjegao dodir sa lopaticama rotora od helikoptera. Helikopter treba da bude i dovoljno udaljen od ivice palube, da bi se održavalo strateško rastojanje od visećeg trupa, povlačeći ga nazad prema moru. U takvim okolnostima, piloti moraju više puta da pokušaju slijetanje.
Naučnici sa TUM-a su modelovali ovaj izazovni i opasni položaj, uz pomoć simulatora helikoptera na Katedri za helikoptersku tehnologiju.
Tim Meling, doktorant sa Instituta za helikoptersku tehnologiju, kaže: “Na otvorenom moru obično postoji par tačaka vizuelnog orijentira za navođenje pilota. Piloti su, stoga, stalno primorani da skreću pogled sa svoje mete za slijetanje – brodske palube, da bace pogled na kontrolnu tablu u kabini”.
“Povrh toga, sabranost čak i najiskusnijeg pilota će oslabiti nakon dvadesetog pokušaja pristupanja. Njegova ideja je bila da napravi displej u stvarnom vremenu, ugrađen u kacigu, koji prikazuje sve važne podatke o helikopteru i brodu, koristeći grafike koji su superponirani pilotovom pogledu izvan kabine. Ova tehnologija je poznata kao proširena stvarnost (engl. augmented reality).”
Naučnici su, prvenstveno, napravili visoko realističnu simulaciju okruženja na moru. Takođe su razmotrili i koji su podaci potrebni pilotima za bezbjedan pristup.
U svom sistemu, oni su napravili odgovarajuće sličice za svaku fazu slijetanja. Usklađene sličice će se automatski pojaviti na viziru tokom odgovarajuće faze leta.
Kaciga prikazuje vizuelni znak položaja, kao i ključne parametre helikoptera. Softver može isto i uz pomoć fotografija da naznači brodsku palubu, i prikaže savršeni pristup, što pomalo liči na 3D slajdove na ekranu.
Meling je rekao: “Ako je vidljivost slabija zbog lošeg vremena, pilot može da prati ovaj stabilni slajd, da bi sigurno sletio”.
Četiri probna pilota, sa iskustvom u pomorskim zadacima sa njemačkom vojskom i u privatnom sektoru, testirali su pomoćni sistem za pilote i iskazali su svoje zadovoljstvo. U sljedećem stepenu razvoja, testiraće ga piloti koji rade pri raznovrsnim uslovima letjenja. Rezultati će se, potom, iskoristiti za dalju optimizaciju sistema.
Izvor: techexplorist.com
Leave a Reply