Ova tehnologija se može proširiti za napajanje: električnih automobila dok prelaze preko autoputeva, robota u fabrikama i dronova koji lete preko krovova.
Više nije nemoguće dopunjavati predmete u pokretu, zahvaljujući tehnologiji koju su razvili inženjeri sa Stenforda. Oni su napravili pomak ka praktičnom ostvarivanju zamisli da se električni automobili dopune dok jure futurističkim autoputevima, napravljenim za bežično punjenje vozila.
U budućnosti bi sistem trebalo da dopunjava robote bežičnim putem dok se kreću kroz skladišta i podove fabrika, što onemogućava vrijeme zastoja i dozvoljava robotima da rade gotovo neprekidno.
Elektroinženjer sa Stenforda, Šanhui Fen, kaže: “Ovo je značajan napredak ka praktičnom i efikasnom sistemu za bežično dopunjavanje automobila i robota, čak i kada se kreću brzo. Morali bi da povećamo snagu da bi dopunili vozilo u pokretu, ali ne smatram da je to ozbiljna prepreka. Za dopunjivanje robota, već smo na pragu praktične upotrebe”.
U svom prvom velikom pomaku prije tri godine, stručnjaci su napravili bežični punjač, koji je mogao da odašilje snagu čak i kada se udaljenost od prijemnika mijenja. To su uradili tako što su ugradili pojačavač i otpornik u povratnoj sprezi, koji je onemogućavao sistemu da automatski mijenja svoju radnu frekvenciju kako se daljina između punjača i predmeta u pokretu mijenja.
Bilo kako bilo, taj prvobitni sistem nije bio dovoljno značajan da bi bio praktičan. Pojačavač koristi previše električne energije da bi proizveo potrebno pojačanje, tako da je sistem odašiljao samo 10% ukupne snage koju je konzumirao.
U ovom novom istraživanju, naučnici pokazuju kako da se poveća efikasnost bežičnog odašiljanja u sistemu na 92%.
Sid Esovavorarit, student diplomskih studija u njegovoj laboratoriji, je rekao: “Rješenje je bilo da se prvobitni pojačavač zamijeni daleko efikasnijim prekidačkim pojačavačem. Ti pojačavači nijesu novi, ali su oni osjetljivi, i daju efikasno pojačanje samo pod tačno određenim uslovima. Bile su potrebne godine majstorisanja i dodatnog teorijskog rada da osmislimo kolo koje radi”.
Šanhui Fen ističe: “Ne postoje bilo kakve bitne prepreke za povećanje dimenzija sistema, da odašilje desetine ili stotine kilovati, koje bi trebale automobilu. Bežični prenos traje samo nekoliko milisekundi, što je samo djelić vremena koje je potrebno automobilu, koji se kreće 100 kilomerata na sat, da preće preko zone za punjenje duge 1,2 metra. Jedini ograničavajući činilac će biti to koliko brzo baterije automobila mogu da prime tu energiju”.
Sid je dodao: “Bežični punjači ne bi trebalo da predstavljaju opasnost po zdravlje, jer čak i oni koji su dovoljno snažni za automobile, stvarali bi magnetna polja, koja su duboko unutar utvrđenih bezbjednosnih preporuka. Magnetna polja zaista mogu da izazovu strujanje elektriciteta u ljudima, a da oni ništa ne osjete”.
Fen je rekao: “Iako može proći mnogo godina dok se bežični punjači ugrade u autoputeve, mogućnost njihove upotrebe kod robota, pa čak i vazdušnih dronova, je veća za skorije vrijeme. Puno je jeftinije ugraditi punjače u podove ili krovove, nego u duge linije autoputeva. Zamislite drona, koji bi mogao da leti cijeli dan, spuštajući se povremeno da obleti oko krova za brzu dopunu”.
Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature.
Izvor: techexplorist.com